מוד
   
   

איזור ארכיון 

החלטות אסיפה 


   

זמני תפילות בית הכנסת המרכזי

ימי חול - שחרית 6:00, מנין שני 7:30, מנין ביה"ס 8:30
מנחה 25 דקות לפני השקיעה באותו שבוע
מעריב בזמן שקיעה, מנין שני 21:00

מנחה גדולה בכל יום שישי בשעה 13:30 פרטים אצל שומרון-054-4322357
שבת – מנחה של ערב שבת 15 דקות לאחר כניסת השבת

שחרית: שעון קיץ מנין ראשון 7:00, מנין שני 8:30, מנין נוער 9:15
שעון חורף מנין ראשון 6:45, מנין שני 8:15, מנין נוער 9:15
מנחה של שבת שעון קיץ: 13:15, שעון חורף 13:00. מנין שני בזמן כניסת השבת
ערבית של שבת 5 דקות לפני צאת השבת.
   

זמני תפילות בית הכנסת בגבעה המערבית 

מנחה ער"ש:19:05
שחרית:8:45
מנחה:18:45
שיעור+סעודה שלישית
ערבית:19:00
   

שיעורים קבועים

דף יומי בגמרא - א' 20:15 ב'-ה' 20:15 ו' 6:50 ש' חצי שעה לפני מנחה בבית הכנסת מרכז היישוב
חוג תהילים - שישי 20 דקות לפני הדלקת נרות בבית הכנסת מרכז היישוב
תפילת ילדים - שישי 50 דקות אחרי הדלקת נרות, שבת אחרי קריאת התורה (בסביבות 9:30) בבית הכנסת מרכז היישוב
שיעור תנ"ך הרב גבי - שבת 10:30 בבית הכנסת מרכז היישוב
שיעור גמרא הרב גראדנר - שבת 10:30 בבית הכנסת מרכז היישוב
שיעורי הרב יואל בבית הכנסת מרכז היישוב - שני 18:00 שיעור נשים, שבת 7:00 וגם שעה לפני מנחה, שיעור ראש חודש במיקום משתנה
שיעור גמרא והלכה מסכת פסחים, עוזי פוקס - רביעי 20:00 בית מדרש קטן (בבית הכנסת מרכז היישוב)
שיעור פרקי אבות לילדים - שבת 17:30 בבית הכנסת מרכז היישוב (מומלץ להתעדכן, זה משתנה)
שיעור ראש חודש לנשים - מתקיים אחת לחודש בשבת אחר הצהריים בביתה של שקדיה כהן

שיעור של הרב ראובן גארדנר על פרשת השבוע עם פירוש הרמב"ן על התורה - שבתות מייד לאחר תפילת המנין המרכזי בבית הכנסת מרכז היישוב

שיעור הלכות שבת, הרב גבי - 20:15 בבית הכנסת מרכז היישוב

שיעור עם הרב גבי, שבת 10:30 בבוקר: שבוע אחד במרכזי – חסידות, שבוע אחד במערבי – רמב"ם הלכות דעות

לימוד בכתבי האמונה של הרב קוק עם יגאל כנען. כל יום חמישי  ב 20:15 בבית המדרש (ביה"כ המרכזי בכפר אדומים).
שיעור הלכות שבת 20:15 חברותות, 21:15 שיעור עם הרב גולדמן - ימי רביעי בבית הכנסת המרכזי

למעט מה שמצויין בנפרד, כל השיעורים מיועדים הן לנשים והן לגברים

   

גבאים

בית הכנסת המרכזי: 
אריה יעקובסון,שאול שבח,שלמה שדה
 
וועד בית כנסת הגבעה המערבית:
להלן רשימת בעלי התפקידים בצוות החדש:
רשימת קוראים בתורה - נדב אביקסיס => שלמה שדה, אורי איזאק
רשימת דוברים בער"ש ובשבת בבוקר - שי אהרון
אחזקת מבנה ופיתוח סביבתי - אריה הרמלין, ערן אלדובי
קידוש נשים - שלמה שדה
אירועים מיוחדים - קארין אזולאי, איתן להמן
מייל שבועי - שמוליק ראינדורפ
תקציב וכספים - איתן להמן, נדב אביקסיס
קידושים, תפילת ילדים - TBD
גבאים/ית - קארין אזולאי, אורי איזאק, שי אהרון, נדב אביקסיס, שמוליק ראינדורפ

   

מקווה:

מקווה כלים - המפתח במזכירות, אפשר לקחת בשעות פתיחת המזכירות
מקווה נשים – 5903479, 0528019996, הבלנית היא יפה אוחיון
מקווה גברים – 052-2673168, הבלן הוא הרצל ברוכים
 
 
   

מאמרים אחרונים | ארכיון | חיפוש


במעגל החיים היהודי

יום שלישי 26 פברואר 2013
במעגל החיים היהודי

הקהילה סובבת סביב מעגל החיים, תוך השתתפות בשמחות ועזרה בקשיים. בקהילה מגוונת יש מקום למנהגים רבים, וגם כשמדובר בטקסים לכאורה מקובעים, כל אחד יכול לבחור מה מדבר אליו יותר ופחות, על מנת להגיע לחיבור אישי ומשמעותי הנכון למשפחה החוגגת. מי שמחפש רעיונות והכוונה מוזמן להיעזר במידע המוצג באתר עיתים. חוברות בנושא ברית מילה, שמחת הבת, נישואין, בר/בת מצווה, פדיון הבן וקבורה‬ (חלקן גם באנגלית ורוסית) קיימות אצל הגבאים בבית הכנסת המרכזי וניתן לקבל עותק בהשאלה. מעבר להמלצה הברורה מאליה להתיעץ עם קרובים ומכרים בזמן תכנון האירוע- הרב והגבאים מזמינים כל משפחה להתייעץ, ומוטב מוקדם ככל האפשר.

מדריך זה בא לפרט את מסגרת האפשרויות בכפר (ובכל מקרה מומלץ ללמוד ולהעמיק בפרטי הטקס לפני שעורכים אותו):

לידה

ברית

מנהג לא להזמין אלא להודיע על מועד קיום הברית. נוהגים לקיים את הברית בשעות הבוקר, ובכל אופן באור יום. את פרטי הברית מתאמים עם המוהל (לכל מוהל סגנון משלו) רשימת מוהלים מוסמכים . את הברית ניתן לערוך בבית הכנסת, במועדון, בבית או בכל אולם המתאים לכם. כרית ברית ניתן להלוות מהגבאים. אירוע בבית כנסת יש לתאם עם הגבאים.

בריתה

טקס פתוח, שיכול לכלול מנהגים יפים ושונים. בין השאר הקראת פרק תהילים רלוונטי, דרשה, הסבר על השם וכו'. ניתן לשלב גם את קריאת השם וברכת הגומל של האם בטקס. לחילופין, ניתן לברך הגומל ולקרוא שם בבי"כ בשני/חמישי/שבת שלאחר הלידה, ולערוך אירוע בריתה בנפרד מאוחר יותר. 

פדיון הבן

טקס מיוחד לבן בכור שנולד בלידה רגילה, בדר"כ נערך בבית בפורמט משפחתי. הרעיון הוא שבכורי ישראל בעצם היו צריכים להיות הנבחרים לשרת במקדש, ולא הכהנים. רק לאחר חטא העגל, נבחרו בני לוי והכהנים לשרת במקום הבכורים. קדושת הבכור הבסיסית עדיין חלה עליו לכן יש צורך לפדות אותו מקדושתו הראשונית. טקס זה נדיר יחסית כיוון שהתנאים הם: רק אם שני ההורים ישראלים – דהיינו, לא מבני לוי או כהנים – וכמובן רק בבן בכור ללא הפלה קודמת. טקס הפדיון נערך על ידי כהן עם מטבעות כסף מיוחדים שיש אצלו לצורך זה. ניתן לשאול מטבעות גם מהרב גבי.

שלום זכר

טקס הנערך בערב שבת שלאחר הלידה. הרעיון הוא שכל תינוק שנולד פוגש את השבת קודם ברית המילה שלו, שהרי ברית המילה נערכת לאחר שמונה ימים. עד כמה שזה יישמע מוזר, זו בעצם סעודת אבלות של התינוק הנפרד מהרחם החמים של אמו אל עולמנו המורכב והמאתגר. לכן נהגו לאכול עדשים או גרגרי חומוס מבושל ['ארבס'], שנוהגים לאכלם גם בסעודת אבלים. המבקרים והשבת מסמלים את התמיכה לתינוק קודם שנכנס בבריתו של אברהם אבינו. 

ברית יצחק

נערך בלילה שלפני ברית המילה. עדות המזרח (כיום יש גם הרבה מהאשכנזים שאימצו מנהג זה) אוספים  מניין ונהוג בו לומר דברי תורה, לקרוא תהילים וללמוד מספר "הזוהר". לאחר סיום הטקס נאספים לסעודה (בה נהוג שלא לאכול לחם). יש שנהגו להזמין ילדים קטנים – תינוקות של בית רבן – לקרוא קריאת שמע ליד מיטתו של התינוק בלילה שלפני הברית. הבל פיהם של תינוקות של בית רבן נחשב למעלה מיוחדת כיוון שהוא טהור ואין בו חטא. גם טקס זה, כמו שלום זכר, מסמלים את התמיכה הניתנת לתינוק קודם הברית, גם במשמעותה הפיזית, וגם מבחינה רוחנית. כיוון שיצחק אבינו היה הראשון שנימול לשמונה ימים, לכן קוראים את הטקס על שמו.

ועדת יולדות

מנהג בכפר שועדת יולדות מארגנת אוכל למשפחה למשך שבועיים לאחר הלידה.  האחראית על סידור הארוחות הינה שולי סימון. פרטי הקשר נמצאים בדף הקשר של הכפר..

חנוכת בית

עיקר חנוכת הבית כוללת: לימוד תורה, נתינת צדקה, וסעודה, שהיא בעצם ברכות על מיני מאכלים שונים – מזונות, בורא פרי העץ, בורא פרי האדמה, ושהכל. מבחינה הלכתית הטוב ביותר לערוך את חנוכת הבית ביום שנכנסים אליו. בכל אופן, גם אם מתעכבים, תוך 30 יום מהכניסה לבית קובעים מזוזות בכל חדרי השינה והכניסות, אפשר לכבד משפחה וחברים בברכה על כל מזוזה. אם הזמן לחנוכת ביתלחוץ מידי, קובעים את כל המזוזות, אך משאירים דלתאחת בלי מזוזה ע"מ לערוך עליה את הטקס יותר מאוחר. המנהג הוא לקרוא פרק תהילים של "חנוכת הבית לדוד", וללמוד פסוקים ומשניות. יש מנהג של קריאתפרקי זוהר במנין. עדות המזרח נוהגים לקרוא מתוך ספרונים מיוחדים לכך הנמצאים בבית הכנסת וניתן לשאול אותם על ידי הגבאים.

הגעה למצוות

בר מצווה

בדרך כלל שבת בר המצווה היא השבת שהכי קרובה אחרי התאריך העברי ה-13 של הילד. יש מקרים שבהם דחו את השבת מסיבות כמו פרשה ארוכה מידי או ששבת בר מצווה נופל על חג. יש להודיע לגבאים על תאריך בר המצווה שנה מראש. אם האירוע יוצא בתקופת חגים יש להתכונן ולתאם אפילו יותר זמן מראש.ההודעה בזמן לגבאים חשובה מאד כיוון שייתכן שיש עוד ילדים שבר המצווה שלהם יוצאת באותה שבת. לפעמים מתברר ששני ילדים הכינו קריאה לאותה השבת ובסוף הם יכולים לקרוא רק את חלקה. קריאה בתורה: ניתן לקרוא את כל הפרשה או את חלקה, לפי החלטתכם. הרעיון הוא שהאב ילמד את הבן, כך שאם יש לאב את הידע, זו מסורת יפה לקיים. הכנה לקריאה בתורה: ציון עוקשי מלמד נוסח אשכנזי ותימני, חמי בנר נוסח אשכנזי, שמואל כליפא מלמד נוסח ספרדי (ניתן לברר בבנק הזמן על מלמדים נוספים, אם יש מלמדים נוספים שלא הוזכרו - נא הודיעו דרך "צור קשר" באתר ונוסיף גם אותם).

יש משפחות שנוהגים להתחיל להניח תפילין חודש לפני הבר מצווה. ניתן לציין זאת במניין+הנחת תפילין+ארוחת בוקר בבית.

אירוע בר המצווה - יש נוהגים שכל השבת היא החגיגה, אוכלים ביחד במועדון (רק משפחה, או שמזמינים גם חברים), יש כאלה שבמוצ"ש מסיימים עם מסיבה+ארוחת ערב+ הופעות וברכות למשפחה/חברים של הילד. יש שעושים אירוע נפרד מהשבת. או שהשבת משפחתית ואירוע נפרד לחברים של הילד. אם מעוניינים להשתמש במועדון היישוב או במבנה הרב תכליתי יש להזמין במזכירות כמה חודשים מראש.

בת מצווה

שנה מראש יש לתכנן ולתאם. מקובל לעבור ביחד עם הילדה איזשהו תהליך חינוכי, לימוד משותף, לקראת הכניסה לעולם המבוגרים. את השנה מסיימים בשבת בת מצווה / סיום מסכת / דרשה שמספרת על הפרוייקט / אירוע בת מצווה בבית או במועדון היישוב או באולם.יש שנוהגות לעשות מניין נשים וקוראות בתורה.

בר/בת מצווה

נהוג בכפר שבשבת בר/בת מצווה מתחשבים בבקשות המשפחה איך תתנהל התפילה - נוסח המנין, חזנים, עליות. חודש חודשיים לפני מסכמים עם הגבאים מה התוכנית הרצויה, ובשבוע שלפני סוגרים סופית. הגבאים מבקשים בכל לשון של בקשה להביא ביום שישי רשימת עולים לתורה ומכובדים אחרים- כדי להקל את המלאכה. יש לרשום שם מלא של העולה ושם מלא של האב. בשבת עצמה - בקבלת שבת יש יותר שירים וריקודים, בדבר התורה בערב שבת מציינים את האירוע ומעניקים מתנה בשם הקהילה. על מנת שלא להטריח את הציבור נהוג בכפר להוסיף רק עליה אחת מעבר ל-8 העולים הרגילים, לא לתת דרשה תוך כדי התפילה, ולזרוק סוכריות רק פעם אחת, לאחר שבר המצווה עצמו עולה ומקבל "מי שברך". אם מעוניינים להגיד דרשה, מודיעים על כך בסוף התפילה ואפשר לדבר או בביה"כ או בקידוש (אם בוחרים לעשות קידוש). יש לתאם זאת מראש עם הגבאים.

קידוש - אם מעוניינים ניתן לעשות קידוש אחרי תפילת שבת בבוקר למשפחה/חברים/כלל הקהילה

שנת הבר/בת מצווה היא גם הזדמנות להתחבר לערכים של חסד, ולעשות פרוייקט עם כלת/חתן השמחה, או עם כלל המשפחה או הקהילה.

חתונה

הרשמה לנישואין

דרך הרב גבי. לצורך תעודת רווקות יש להביא: 2 תמונות פספורט; צילום כתובה או תעודת נישואין של ההורים; שני עדים שיעידו על רווקות. הנרשם לנישואין אצלי ורשום בתעודת זהות בכפר אדומים או במטה בנימין, לא זקוק לתעודת רווקות.
לצורך רישום נישואין יש להביא: תעודת רווקות, [רק למי שלא רשום במטה בנימין]. כל אחד מבני הזוג צריך להביא: 3 תמונות פספורט; צילומי כתובה ו/או תעודות נישואין של ההורים. במקרה שההורים גרושים יש צורך בצילום תעודת הגירושין וגם ב'מעשה בית דין'; תאריך נישואין; מקום נישואין; שם של רב מקדש; שני עדים שיעידו על רווקות; אגרה בסך 600 ₪, במטה בנימין יש הנחות לחיילים בשרות סדיר, בנות שרות לאומי ובחורי ישיבה.

מקווה לכלה

הטבילה ערב לפני החתונה. יש מנהג שכל נשות המשפחה מלוות את הכלה ומקיימות "הילולת מקווה".

שבת חתן/כלה/7 ברכות

מתקיימת לפני או אחרי החתונה, בבית הכנסת נהוג שמתחשבים בבקשות המשפחה איך תתנהל התפילה - נוסח המנין, חזנים, עליות. כחודשיים לפני האירוע מסכמים עם הגבאים מה התוכנית הרצויה, ובשבוע שלפני סוגרים סופית. הגבאים מבקשים בכל לשון של בקשה להביא לפני קבלת שבת רשימת עולים לתורה ומכובדים אחרים- כדי להקל את המלאכה. יש לרשום שם מלא של העולה ושם מלא של האב. נהוג בקבלת שבת להדר בשירים וריקודים. על מנת שלא להטריח את הציבור נהוג בכפר להוסיף רק עליה אחת מעבר לרגיל, לא לתת דרשה תוך כדי התפילה, ולזרוק סוכריות רק פעם אחת, לאחר שהחתן עצמו עולה לתורה ומקבל "מי שברך". 

קידוש - אם מעוניינים ניתן לעשות קידוש אחרי תפילת שבת בבוקר למשפחה/חברים/כלל הקהילה.

קידוש

יש המעוניינים לערוך קידוש בסוף התפילה בשבת בבוקר, בין אם למשפחה המצומצמת או לכלל הקהילה. ניתן להעזר בגמ"ח מפות ובעזרה שונה דרך בנק הזמן (בישול ואפייה לקידוש, עריכה והגשה ועוד).
הילה. ניתן להעזר בגמ"ח מפות ובעזרה שונה דרך בנק הזמן (בישול ואפייה לקידוש, עריכה והגשה ועוד).
הרעיון של קידוש הוא שיתוף של הקהילה לצורך שמחה. לפעמים אי אפשר להזמין את כולם לבריתה/חתונה או לבר / בת המצווה, והקידוש מאפשר שיתוף במסגרת פשוטה יותר.

חלאקה

טקס משפחתי של גזירת השיער כשהילד מגיע לגיל 3. נוהגים לכבד אנשים לגזור קווצות שיער, נותנים לילד לברך על ציצית בפעם הראשונה, ליקוק אותיות דבש, הסבר על הפיאות.

תפילות לרפואה שלימה

בשבת בבוקר מקריא הגבאי בבית הכנסת תפילה לרפואה והציבור מתפלל. אם מעוניינים יש להעביר לגבאים שם יהודי מלא, ושם האם.

הלוויה, קבורה, שבעה, אבל

יש ליצור קשר מיידי עם הרב גבי או עם חברה קדישא מטה בנימין. פרטים מעשיים ניתן למצוא באתר של 'עתים' או בספר 'מעולם ועד עולם'. 

גמ"ח אבלים הכולל ערכות לבית האבל (ספרי הלכות וחוברות קטנות לתפילות בבית העלמין) עפ"י המנהגים והעדות השונות קיים אצל אריק כהן.

ציון יום פטירת אם או אב/יארצייט

נהוג שבשבת הסמוכה ליום הפטירה של ההורים עולה היתום לתורה בעלייה השביעית ואומר "חצי קדיש". על פי מנהג עדות המזרח נהוג לומר תפילת "השכבה" לאחר ה"מי שברך". יש שנוהגים שבמידת האפשר היתום יהיה חזן בתפילת שחרית או מוסף.
על פי מנהג חלק מהאשכנזים אומרים תפילת "אל מלא רחמים" במנחה מיד לאחר קריאת התורה- אך אין אומרים אם מדובר ביום בו לא אומרים "תחנון".

עזרה

וועדת עזרה הדדית מתגייסת ומגייסת את הקהילה בעזרה מתי שצריך, כולל - בזמן אשפוז ארוך: עזרה בהסעות, ארוחות, שמירה על ילדים קטנים וכדומה, וחו"ח בזמן שבעה: ארוחות חמות פעם ביום, הגשה ופינוי במקרה הצורך, עזרה באירגון שמחות בשיתוף עם בנק הזמן החל מבניית תפריט וכמויות, דרך ארגון לוגיסטי וכלה בעזרה באירוע עצמו ועוד. כמו כן ניתן לפנות למזכירות ולרכזת הקהילה. המעוניינים להושיט יד ולתת עזרה - ניתן לפנות או לוועדת עזרה הדדית, או לבנק הזמן או לרכזת קהילה. תמיד יש מי שצריך!

בנק הזמן

בנק הזמן ערוך לתת סיוע באירועים - בישול, עריכה, מילצור, קישוט, צילום, הכנה לבר מצווה, השאלת ציוד ועוד.


מנהג נעים, קהילתי ומבורך באירועים מכל הסוגים בכפר, לעשות אירוע בו כל חבר מביא דבר מאכל ומשתתף בכיבוד. בכך מקלים על המשפחה לשאת בהוצאות הכרוכות באירוע.

   

מנין יחדיו - המנין המשתף בכפר אדומים

מניין "יחדיו", כפר אדומים, הוקם בשנת תשע"ב, מתוך שאיפה לתפילה כנה ומרוממת ומתוך רצון לאפשר שיתוף ולחתור לשוויון בבית הכנסת ובחיים הדתיים עד כמה שההלכה מאפשרת זאת. מניין "יחדיו" הוא מניין אורתודוקסי הפועל בהשראת בית הכנסת "שירה חדשה" בירושלים ובכפוף להנחיתו ההלכתית של הרב דניאל שפרבר. 

מניין "יחדיו" מאפשר לכל העדה, מתפללים ומתפללות, לקחת חלק במעמד הציבורי של התפילה, בשליחות הציבור, בקריאה בתורה ובהובלת התפילה, תוך אבחנה בין התפקידים שממלאים הגברים ובין התפקידים שממלאות הנשים לאור העיון ההלכתי (ראו: "הרב מנדל שפירא: נשים וקריאה בתורה"), כפי שמפורט ב-"מדריך למניין ההלכתי" . בבית הכנסת של מניין "יחדיו" קיימת מחיצה, המוצבת מול מרכזם של ארון הקודש והבימה.

המניין נפגש במועדון "בית הפסנתר", כפר אדומים, פעם בשבועיים, לסירוגין, פעם בליל שבת לקבלת שבת וערבית, ופעם בשבת בבוקר לשחרית ומוסף. בשבת בבוקר מתקיים קידוש אחרי התפילה. במקביל לתפילה פועלת משחקיה המעסיקה את הילדים. 

בנוסף, מתקיימים מעת לעת מפגשים בנושא התפילה בהיבט העיוני-הלכתי והרגשי-חוויתי כאחד. במניין מתקיימות שמחות לרגל הולדת בנים ובנות, בר/בת מצוה, סיום מסכת של לומדים ולומדות, ועוד.

לפרטים אפשר לפנות

לזהבה, zzevit@gmail.com; ורד, veredn@post.tau.ac.il

מידע ומאמרים כאן

   

כל הזכויות שמורות לכפר אדומים | הצהרת פרטיות